Pełnomocnik rządu ds. CPK Maciej Lasek zatwierdził wariant inwestorski dla linii kolejowej nr 88 na odcinku Węzeł CPK – Grójec – Warka. To jeden z kluczowych fragmentów programu kolejowego Centralnego Portu Komunikacyjnego, który ma nie tylko usprawnić połączenia Warszawy z południem Polski, ale także wprowadzić znaczące zmiany w transporcie w powiatach zachodnich Mazowsza.
Wariant W1 – tańszy i bardziej akceptowany
Do realizacji wskazano wariant W1 o długości 72,3 km. Na 42 km trasa zostanie poprowadzona po istniejącej infrastrukturze – liniach kolejowych nr 12 i 8, które będą zmodernizowane przez PKP PLK. Analizy wykazały, że właśnie ten wariant ma najniższe koszty realizacji, najwyższą wartość ekonomiczną netto i najlepsze parametry środowiskowe. W1 został pozytywnie oceniony przez 7 z 12 gmin i zebrał najwięcej głosów poparcia w konsultacjach społecznych i samorządowych.
Nowa linia przebiegać będzie przez gminy: Jaktorów, Radziejowice, Mszczonów i Żabią Wolę, a dalej Tarczyn, Prażmów, Grójec, Górę Kalwarię, Chynów i Warkę. Dla mieszkańców powiatów grodziskiego i żyrardowskiego oznacza to nie tylko lepsze połączenie z Warszawą, ale także rozwój infrastruktury towarowej. W Wymysłowie pod Mszczonowem powstanie terminal intermodalny, który ma być jednym z kluczowych punktów przeładunkowych w kraju. Dzięki niemu nawet 1800 ciężarówek dziennie zostanie zastąpionych pociągami, co odciąży ruch na trasie S8.
Szczegółowy przebieg linii
Przeznaczeniem linii kolejowej nr 88 jest obsługa zarówno ruchu dalekobieżnego, jak i regionalnego, a także poprawa dostępu do kolei w regionach o niskim zagęszczeniu infrastruktury. Projekt zakłada integrację z istniejącą siecią PKP PLK: liniami LK4, LK8 i LK12.
Wariant W1 rozpoczyna się na linii LK4 na północnej głowicy stacji Korytów, na styku gmin Jaktorów i Radziejowice. Dalej biegnie wzdłuż LK4, omija Mszczonów od południowego zachodu i włącza się w LK12. Następnie prowadzi po śladzie zmodernizowanej LK12 aż do Czachówka Zachodniego, skąd przez łącznicę nr 528 (z podniesioną prędkością do 80 km/h) dociera do linii LK8 na stacji Czachówek Południowy. Linia kończy się na stacji Warka, gdzie wpięta zostanie w istniejący układ komunikacyjny w kierunku Radomia i południa Polski.
Kolej przyspieszy i zyska nowe przystanki
Nowa linia będzie wykorzystywana w ruchu mieszanym – pasażerskim i towarowym. Na nowych odcinkach pociągi pojadą z prędkością do 200 km/h, na modernizowanych od 120 do 160 km/h. W rejonie Tarczyna i Prażmowa zaplanowano nowe przystanki: Tarczyn Wschodni i Nowy Prażmów. Z kolei czas przejazdu z Warki do CPK ma wynieść 48 minut.
W analizach pojawił się również temat Piaseczyńsko-Grójeckiej Kolei Wąskotorowej. Modernizacja odcinka Piaseczno – Tarczyn – Grójec, z prędkością do 100 km/h, mogłaby sprawić, że ta historyczna linia stanie się pełnoprawnym środkiem transportu regionalnego. Przystanki w Piasecznie, Zalesiu Dolnym, Głoskowie czy Złotokłosie mogłyby zasilić potokami pasażerskimi główną linię 88, czyniąc ją realną alternatywą dla samochodu w dojazdach do pracy czy szkoły.
Perspektywy i terminy
W 2025 roku ma zostać przygotowany wniosek o wydanie decyzji środowiskowej, a w 2026 roku dokumentacja trafi do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska. Inwestycja wpisuje się w długofalowy plan rozbudowy sieci kolejowej po 2035 roku, ale jej pierwsze efekty mieszkańcy zachodniego Mazowsza odczują znacznie szybciej – w postaci nowych przystanków, terminala towarowego i zmodernizowanej infrastruktury kolejowej.


Napisz komentarz
Komentarze