Reklama

Obwodnica Warszawy a Żabia Wola. Mieszkańcy będą mogli zgłosić swoje uwagi

Przygotowania do jednej z największych inwestycji drogowych w Polsce wkraczają w decydującą fazę.
Obwodnica Warszawy a Żabia Wola. Mieszkańcy będą mogli zgłosić swoje uwagi

W Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad zaprezentowano cztery warianty przebiegu zachodniej części Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej. W spotkaniu uczestniczyła Wójt Gminy Żabia Wola Maria Kłosiewicz, a także kierownik planowania przestrzennego Magdalena Kowalik, radna Anna Piechocka i radny Bogdan Drężek.

Dwa etapy konsultacji 

Choć do rozpoczęcia budowy pozostało jeszcze kilka lat, już teraz rozpoczynają się konsultacje społeczne. To właśnie mieszkańcy Żabiej Woli będą mieli możliwość zgłaszania swoich uwag, a pierwsza ku temu okazja nadarzy się we wtorek, 4 listopada. Spotkanie informacyjne odbędzie się w budynku Ochotniczej Straży Pożarnej w Skułach przy ul. Strażackiej 9. Rozmowy z mieszkańcami zaplanowano w dwóch turach. Od godziny 11:00 do 15:00 prowadzone będą spotkania indywidualne, w trakcie których właściciele nieruchomości będą mogli dowiedzieć się, jak planowane warianty wpłyną na ich działki i otoczenie. Po południu, od 16:00 do 18:00, przewidziano część ogólną z udziałem przedstawicieli GDDKiA, projektantów z biura TRAKT i władz samorządowych.

Cztery warianty i dwa podwarianty

Dla gminy Żabia Wola to szczególnie ważne konsultacje, ponieważ wszystkie cztery warianty obwodnicy przebiegają przez południową część gminy – pomiędzy linią kolejową LK12 a drogą krajową nr 50. Zgodnie z dokumentacją przygotowaną w ramach studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego analizowane są cztery warianty trasy od projektowanej drogi ekspresowej S10 do DK92, a także cztery warianty wraz z dwoma podwariantami dla odcinka od DK92 do S7. Jeden z nich zakłada poprowadzenie drogi po śladzie obecnej „pięćdziesiątki”. Początek drugiego odcinka przewidziano na skrzyżowaniu z DK92 na południowy zachód od Sochaczewa, dalej trasa miałaby ominąć Żyrardów od zachodu i Mszczonów od północy, by zakończyć się na połączeniu z S7 w okolicach Grójca i Tarczyna.

Dwa pasy ruchu zamiast trzech

Podczas prezentacji podkreślono, że żaden z wariantów nie jest na tym etapie faworyzowany. Wszystkie zostały opracowane w jednakowym stopniu szczegółowości. Co istotne, po szczegółowych analizach ruchu zrezygnowano z planowanego wcześniej przekroju 2 × 3 pasy i ograniczono go do 2 × 2 w każdą stronę. Dodatkowo wprowadzono rezerwę terenową pod trzeci pas na odcinku od węzła CPK do autostrady A2.

Cała inwestycja będzie realizowana etapami – odcinki o długości od 10 do 15 km powstawać mają w formule „zaprojektuj i wybuduj”. Procedura przewiduje, że wniosek o zezwolenie na realizację inwestycji drogowej będzie składał wykonawca, a odszkodowania wypłaci wojewoda. Kalendarz przedsięwzięcia sięga daleko w przyszłość. W 2026 roku planowane jest wskazanie wariantu do realizacji i złożenie wniosku o decyzję środowiskową, rok później – uzyskanie decyzji, a lata 2028–2032 mają być poświęcone przygotowaniom i przetargom. Same prace budowlane rozpoczną się dopiero po 2032 roku.

Sugestie mieszkańców trafią do analiz

Wszystkie zgłaszane przez mieszkańców opinie będą gromadzone w specjalnych formularzach. Jak zaznaczają przedstawiciele GDDKiA, nie jest to głosowanie „za” lub „przeciw” któremukolwiek wariantowi, lecz zbieranie merytorycznych uwag, które posłużą do dalszych analiz. Warianty oceniane są pod kątem środowiskowym, społecznym, technicznym i ekonomicznym. Swoje stanowisko zgłosiło także Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych, które wprowadziło dodatkowe kryterium – planowanie obronne, objęte klauzulą niejawną. Dla Żabiej Woli zbliżające się konsultacje będą momentem, w którym mieszkańcy będą mogli nie tylko zapoznać się z dokumentacją, ale przede wszystkim zgłosić własne propozycje i obawy.

Projekt i dokumentacja

Za przygotowanie dokumentacji odpowiedzialna jest firma TRAKT, która w lipcu 2022 roku podpisała z GDDKiA umowę o wartości 12,4 mln zł. Równocześnie trwają przygotowania do ogłoszenia przetargu na opracowanie STEŚ dla wschodniej części obwodnicy, która połączy trasę S10 w rejonie Nacpolska z drogą ekspresową S7 na południe od stolicy.

OAW - PLAN ORIENTACYJNY - CPK
Wariant Turkusowy - Żabia Wola 
Wariant Fioletowy - Żabia Wola
Wariant Brązowy - Żabia Wola
Wariant Błękitny - Żabia Wola

Przeczytaj również:


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu Przegląd Regionalny. MIKAWAS Sp. z o.o. z siedzibą w Piasecznie przy ul. Jana Pawła II 29A, jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Link do Polityki prywatności: LINK

Komentarze

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się w powiecie piaseczyńskim.
Najciekawsze wiadomości z przegladregionalny.pl znajdziesz w Google News!