Reklama

Odpowiedź miasta na interwencję poselską w sprawie linii 817

Zawieszenie na czas wakacji linii 817 – jedynego bezpośredniego autobusu z Pruszkowa do Warszawy – wzbudziło burzliwą dyskusję wśród mieszkańców. Po uruchomieniu petycji, konferencji prasowej i interwencji poselskiej, miasto przedstawiło oficjalną odpowiedź.
Odpowiedź miasta na interwencję poselską w sprawie linii 817

Autor: Tymoteusz Janczak

Co planuje Pruszków, jakie są powody zawieszenia połączenia i co dalej z transportem publicznym w mieście?

Odpowiedź miasta na interwencję poselską

W piśmie opublikowanym 14. sierpnia władze Pruszkowa poinformowały, że linia 817 ma charakter linii strefowej okresowej, a jej zawieszenie dotyczy wyłącznie okresu wakacyjnego. Decyzja ta – jak podkreślono – wynika z analizy napełnienia autobusów i obserwowanego w tym czasie spadku liczby pasażerów.

- Linia 817 została zawieszona tylko na okres wakacji. W Pruszkowie funkcjonują dwa węzły integrujące przewozy komunikacji miejskiej z przewozami kolejowymi, zapewniające szybki i wygodny dojazd do Warszawy – czytamy w odpowiedzi przekazanej posłance.

Miasto przypomniało również, że pruszkowska komunikacja miejska jest bezpłatna dla posiadaczy Pruszkowskiej Karty Mieszkańca oraz Pruszkowskiej Karty Dużej Rodziny. Wszystkie linie autobusowe organizowane przez gminę zapewniają dojazd do stacji kolejowych, a przystanki zlokalizowane są w bezpośrednim sąsiedztwie dworców, co umożliwia wygodną przesiadkę na pociągi.

Nowa oferta komunikacji od lipca 2026 r.

Władze miasta zapowiedziały, że od 1 lipca 2026 r. zostanie wdrożona nowa oferta przewozowa. Ma ona nie tylko podnieść standard podróży, ale także zwiększyć liczbę połączeń z kluczowymi punktami przesiadkowymi. W praktyce oznacza to, że część tras zostanie wydłużona, pojawią się też zupełnie nowe linie.

Planowane zmiany obejmują m.in. wydłużenie trasy linii nr 3 do stacji WKD Pruszków, co ma poprawić skomunikowanie tej części miasta z resztą sieci transportu publicznego. Uruchomiona zostanie również linia 10B, która pojedzie trasą odwrotną w stosunku do linii 10, zapewniając pasażerom dodatkową możliwość dojazdu zarówno do przystanków PKP Pruszków, jak i WKD Pruszków. Kolejną nowością będzie wydłużenie linii nr 5 tak, aby łączyła PKP Piastów, PKP Pruszków oraz WKD, co znacząco ułatwi dojazd mieszkańcom okolicznych miejscowości.

Według szacunków roczny koszt utrzymania komunikacji miejskiej w Pruszkowie wynosi obecnie ponad 9,5 mln zł, natomiast całkowite wydatki na transport publiczny, uwzględniające dopłaty do przewozów kolejowych, linie autobusowe 817 i N85 oraz dopłaty do biletów ZTM i WKD, przekraczają 18 mln zł rocznie.

Dlaczego zawieszono kursy w wakacje?

Miasto argumentuje, że zawieszenie linii 817 na okres wakacji jest podyktowane realnym spadkiem zapotrzebowania na to połączenie. W 2024 r. zanotowano około 30% mniej pasażerów w miesiącach letnich w porównaniu do okresu roku szkolnego.

- Spadek liczby pasażerów utrzymuje się do dziś, co wynika z poprawy funkcjonowania kolei – podkreślono w odpowiedzi.

Analizy wskazują, że jedynie poranny kurs o godz. 6:50 cieszył się dużym obłożeniem (około 70 osób), natomiast pozostałe kursy przewoziły średnio około 30 pasażerów. Dodatkowo, w sytuacji, gdy transport kolejowy działa bez zakłóceń, czas przejazdu pociągiem z Pruszkowa do Dworca Zachodniego (ok. 15 minut) jest znacznie krótszy niż czas przejazdu autobusem (ponad 30 minut).

Co mieszkańcy sądzą o zawieszeniu linii 817?

Mieszkańcy zareagowali bardzo emocjonalnie na informację o zawieszeniu kursów. W lipcu 2025 r. w internecie pojawiła się petycja o przywrócenie połączenia, którą podpisało już prawie tysiąc osób.

Nie rozumiem, jak można mówić o „małym obłożeniu”, skoro autobusy były pełne – pisze jedna z mieszkanek.

O 14:43 na Łopuszańskiej nie było już miejsc siedzących, a ludzie stali w przejściu – dodaje inna.

Dla wielu mieszkańców brak linii 817 w okresie wakacji to nie tylko niedogodność, ale realny problem w codziennym funkcjonowaniu:

Moja mama korzystała z tej linii, żeby dojechać na badania do szpitala w Warszawie. Teraz musi prosić sąsiadów o podwózkę.

Pracuję w galerii handlowej przy Alejach Jerozolimskich. 817 pozwalało mi dojechać bez przesiadek. Teraz podróż zajmuje mi 40 minut dłużej.

Poprzednia konferencja prasowa – walka o autobus

Temat linii 817 był już wcześniej poruszany publicznie. 8 sierpnia 2025 r. na pętli Osiedle Staszica odbyła się konferencja prasowa z udziałem posłanki Pauliny Matysiak, przedstawicieli partii Razem i inicjatorów petycji.

Chrystian Talik, rzecznik prasowy partii Razem na Mazowsze, mówił wprost:

Włodarze Pruszkowa zdecydowali o anulowaniu jedynego bezpośredniego połączenia autobusowego z Warszawą. My w „Razem” wierzymy, że komunikacja zbiorowa to nie luksus, ale usługa publiczna, dostępna dla każdego przez cały rok.

Alternatywy dla pasażerów po zawieszeniu 817

Miasto w swojej odpowiedzi przedstawiło listę dostępnych połączeń, które mają zastąpić bezpośredni autobus w czasie wakacji. Według wyliczeń, mieszkańcy mogą skorzystać z aż 167 połączeń kolejowych do i z Warszawy każdego dnia.

W tym:

  • SKM S1 – kursuje co 30 minut, 39 połączeń do Warszawy i 39 w stronę Pruszkowa,
  • Koleje Mazowieckie – dodatkowe 57 połączeń w ramach wspólnego biletu,
  • WKD – pociągi co 15–20 minut, 71 połączeń w obie strony.

Dodatkowo, dostępne są linie autobusowe:

  • Linia 62 – 29 kursów do Warszawy i 29 z Warszawy, łącząca Piastów, Pruszków, Komorów, Janki i Raszyn z P+R al. Krakowska.
  • Linie 3 i 7 – kursy z Pruszkowa do Piastowa, gdzie można przesiąść się na linię 717 w stronę Warszawy.

Miasto Pruszków w swoim piśmie podkreśla, że uczestniczy też w programie Warszawa+, który obniża ceny biletów. Dzięki dopłatom mieszkaniec za bilet 30-dniowy płaci 120 zł zamiast 180 zł, a bilet 90-dniowy kosztuje 330 zł zamiast 460 zł.

Czytaj więcej:

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu Przegląd Regionalny. MIKAWAS Sp. z o.o. z siedzibą w Piasecznie przy ul. Jana Pawła II 29A, jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Link do Polityki prywatności: LINK

Komentarze

jacek 30.09.2025 13:27
Tak zmiany trasy miejska komunijkacjie autobusy w-wy 1 grudnia 2025 roku. zgadzam się. Autobusy: 101, 114, 128, 136, 138, 141, 144, 175, 222, 228, 236, 238, 375, 504, 790, 817 i S2. Uruchomienie linia 101 Młociny-UKSW – Wóycickiego – Pułkowa (powrót: Pułkowa – Dzierżoniowska – Dankowicka – Żubrowa – Wóycickiego) – al. Wittek – Kasprowicza – Sokratesa – Conrada – al. Reymonta – Broniewskiego – Krasińskiego – pl. Wilsona – Krasińskiego – Wybrzeże Gdyńskie – most Grota-Roweckiego – Toruńska – Wysockiego – Bartnicza – Wyszogrodzka – Chodecka – Krasnobrodzka – Bródno-Podgrodzie. Kursy skrócone (realizowane tylko w dni nauki studenckiej): Młociny-UKSW – Wóycickiego – Pułkowa (powrót: Pułkowa – Dzierżoniowska – Dankowicka – Żubrowa – Wóycickiego – Młociny-UKSW) – al. Wittek – Zgrupowania AK Kampinos – Metro Młociny (powrót: Metro Młociny – Kasprowicza – al. Wittek). Likwidacja linii 175 zastępienie przez linię 114, 128, 504 i S2. linia 114 chomiczówka - josepcha conrada - aleje władysława - władysława broniewskiego - zygmunta krasińskiego - adama mickiewicza - gen. w. andresa - muranowska - bonifraterska - miodowa - krakowska przedmieście - nowy świat - plac trzech krzyży - al.ujazdowskie - Aleje Wyzwolnienie - Pl.zbawiecka - Nowowiejska - Al.niepodległości - madalińskiego - wołoska- racławicka - żwirki i wigury - hynka - al.krakowska - P+R al.krakowska. linia 136 Ostroroga – Ostroroga – Obozowa – Płocka – Górczewska – al. Prymasa Tysiąclecia – Bitwy Warszawskiej 1920 roku - Białobrzeska - Dickensa - Pawińskiego - Księcia Trojdena – Żwirki i Wigury – Sasanka – Marynarska – Rzymowskiego – Dolina Służewiecka – al. Komisji Edukacji Narodowej – Surowieckiego – Romera – Herbsta – Pileckiego – Ciszewskiego – Dereniowa – Indiry Gandhi – Cynamonowa – Płaskowickiej – Natolin Północny. 138 – Korekta trasy linii. Wycofanie z Utraty (zastąpienie przez linię 238) i skierowanie do Dw. Wschodniego. linia 141 Witolin – Łukowska – Zamieniecka – Grochowska – al. Stanów Zjednoczonych – Most Łazienkowski – Czerniakowska – Chełmska – Jana III Sobieskiego – Ludwika idzikowskiego – Puławska - AL. wilanowska - WILANÓW. Uruchomienie linia 144 Bielańska – Bielańska – pl. Teatralny (powrót: pl. Teatralny – Senatorska – pl. Bankowy – al. Solidarności – Bielańska) – Senatorska – Miodowa – Krakowskie Przedmieście – Nowy Świat – plac trzech krzyży - Aleje Ujazdowskie – al. Szucha – plac Unii Lubelskiej – puławska – Woronicza – Spartańska – Spartańska. linia 228 Ursus-Ratusz – Traktorzystów – Świerszcza – Globusowa – Wałowicka – Sympatyczna (powrót: Sympatyczna – Potrzebna – Świerszcza) – Cegielniana – Techników – Popularna – Aleje Jerozolimskie – Jutrzenki – Szybka – Równoległa– Instalatorów – al. Krakowska (powrót: al. Krakowska – Grójecka – zawrotka na wysokości ul. Racławickiej – Grójecka – al. Krakowsa – Instalatorów) – 1 Sierpnia – Żwirki i Wigury – Sasanki. Uruchomienie linia 236 SZCZĘSLIWICE – Szczęśliwicka – Bitwy Warszawskiej 1920 roku – Białobrzeska – Dickensa – Pawińskiego – Korotyńskiego – Mołdawska – Racławicka (powrót: Racławicka – Żwirki i Wigury – Pruszkowska – Pawińskiego). – Żwirki i Wigury – Woronicza – Racjonalizacji – Konstruktorska – Wołoska – Rzymowskiego – Dolina – DOLINA SŁŻEWIECKA. 238 – Uruchomienie linii na Utracie w zastępstwie za linię 138 DW. WSCHODNI (LUBELSKA) – Lubelska – Zamoyskiego – Targowa - Ząbkowska - Radzymińska - Naczelnikowska - Rybieńska - Zabraniecka - Utrata - UTRATA - Utrata - Zabraniecka - Gwarków - ZAJEZDNIA UTRATA. Uruchomienie linia 375 Plac Piłsudskiego – plac marszałowska jóżew piłsudskiego – królewska – pl.grzybowa – emilii plater – Aleje Jerozolimskie – Raszyńska (powrót: Krzyckiego – Raszyńska) – Żwirki i Wigury – Lotnisko Chopina (powrót: Lotnisko Chopina - Żwirki i Wigury - Bennetta - Żwirki i Wigury). Linia 817 przekształcenie w linię 790 cało kursuje tygodni. linia 790 Ursynów Południowy – al. Komisji Edukacji Narodowej – Herbsta – Roentgena – Płaskowickiej – Puławska – Baletowa – Dawidy: Warszawska – Długa – Dawidy Bankowe: Długa – Łady: Długa – Podolszyn Nowy: Długa – Podolszyn: Długa – Podolszyn.

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu Przegląd Regionalny. MIKAWAS Sp. z o.o. z siedzibą w Piasecznie przy ul. Jana Pawła II 29A, jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Link do Polityki prywatności: LINK
jacek 30.09.2025 13:27
Komentarz usunięty

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu Przegląd Regionalny. MIKAWAS Sp. z o.o. z siedzibą w Piasecznie przy ul. Jana Pawła II 29A, jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Link do Polityki prywatności: LINK
654 30.09.2025 13:25
Komentarz usunięty

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu Przegląd Regionalny. MIKAWAS Sp. z o.o. z siedzibą w Piasecznie przy ul. Jana Pawła II 29A, jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Link do Polityki prywatności: LINK
Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się w powiecie piaseczyńskim.
Najciekawsze wiadomości z przegladregionalny.pl znajdziesz w Google News!