Reklama

Czym jest vishing?

Jednym z ulubionych narzędzi oszustów został ostatnio telefon. Złodzieje dzwonią do nas z nieznanych numerów, podając się za policjantów, pracowników banku, a nawet za członków naszej rodziny.
Czym jest vishing?
Uwaga na oszustów

Źródło: pixabay.com

Oszustwa z wykorzystaniem telefonów nazywamy obecnie vishing-iem (z ang. voice phishing). Policjanci po raz kolejny prosi o ostrożność i rozwagę.

-  Pamiętajmy, że metod, które stosują przestępcy, jest wiele, ale na przestępstwo z wykorzystaniem połączeń telefonicznych narażony jest każdy z nas! Jeśli rozmówca będzie żądał od nas danych osobowych lub podjęcia pewnych działań (np. zainstalowania aplikacji, zlecenia przelewu, wypłacenia gotówki) należy natychmiast rozłączyć się i zadzwonić lub udać się do najbliższej placówki banku, a w przypadku udostępnienia informacji także poinformować policję o zaistniałym zdarzeniu – przypomina policja na swojej stronie internetowej.

Najpopularniejsze metody działań oszustów to: 

- Metoda na wnuczka (np. wypadek, zepsuty telefon, pilnie potrzebne pieniądze).

- Metoda na policjanta, lekarza (np. zatrzymanie członka rodziny, próba kradzieży naszych pieniędzy, pilna konsultacja lekarska).

- Metoda na przedstawiciela banku i pomoc techniczną (np. zablokowanie naszych środków finansowych).

- Metoda na pracownika ZUS lub innej instytucji (np. problem z wypłaceniem emerytury).

Podczas rozmowy powinniśmy zwrócić uwagę na zachowania naszego rozmówcę, które służą wymuszenia u nas szybkie podjęcie jakiejś decyzji (ponaglenia, że musimy natychmiast wypłacić pieniądze, inaczej je stracimy lub jeżeli od razu nie przekażemy naszych danych, stanie się coś złego).

Policja radzi w kilku krokach, jak nie zostać ofiarą vishing-u:

- Nie podejmuj żadnych pochopnych decyzji, nie działaj pod presją czasu.

- Unikaj odbierania telefonu słowami: „Tak, słucham”.

- Rozłącz się i zweryfikuj rozmówcę. Zadzwoń pod numer instytucji, która rzekomo się z Tobą kontaktuje lub odwiedź jej oddział. W przypadku telefonu od rodziny skontaktuj się bezpośrednio z osobą, za którą podają się oszuści.

- Porozmawiaj z kimś zaufanym, np. rodziną, przyjaciółmi i powiedz o niepokojącym telefonie.

- Zwracaj uwagę na wszelkie nieścisłości w komunikatach lub pytania, których nie rozumiesz lub wydają Ci się podejrzane. Zwracaj uwagę na błędy językowe lub inny akcent.

- Nigdy nie podawaj nikomu wrażliwych danych, haseł logowania i innych kodów autoryzacyjnych.

- Nie pobieraj ani nie instaluj aplikacji lub oprogramowania za czyjąś namową, może to umożliwić rozmówcy zdalny dostęp do Twojego urządzenia.

- Nie przekazuj żadnych pieniędzy ani nie zlecaj przelewów pod wpływem namowy dzwoniącego. Jeśli otrzymasz podejrzaną wiadomość, zgłoś ją do zespołu CERT Polska. Poproś zaufaną osobę, aby pomogła Ci wypełnić formularz i przesłać zgłoszenie. Podejrzane wiadomości SMS możesz przekazać na numer bezpłatny numer 8080

- Pamiętaj: żaden bank, policja, firma ani instytucja nie będą prosić o pieniądze, ani o podanie Twoich danych, haseł do logowania, danych do kart płatniczych czy instalację dodatkowego oprogramowania. Jeśli dzwoniący tego wymaga, należy natychmiast rozłączyć się i zgłosić sprawę instytucji, za przedstawiciela której ktoś się podawał.

Zobacz także:


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu Przegląd Regionalny. MIKAWAS Sp. z o.o. z siedzibą w Piasecznie przy ul. Jana Pawła II 29A, jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
Komentarze
Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się w powiecie piaseczyńskim.
Najciekawsze wiadomości z przegladregionalny.pl znajdziesz w Google News!
 
Reklama
Reklama
Reklama