Reklama

PKP nowym sponsorem Znicza Pruszków. Kontrowersje wokół sponsoringu przez spółki Skarbu Państwa

MKS Znicz Pruszków ogłosił nowego sponsora – Polskie Koleje Państwowe S.A., co jest powrotem do wspólnych sportowych korzeni sprzed blisko wieku. Jednocześnie pojawia się pytanie, jak ta współpraca wpisuje się w szerszą dyskusję o sponsoringu sportu przez spółki Skarbu Państwa.
PKP nowym sponsorem Znicza Pruszków. Kontrowersje wokół sponsoringu przez spółki Skarbu Państwa
PKP sponsorem Znicza Pruszków – historyczny powrót do wspólnych korzeni i nowe możliwości rozwoju klubu

Źródło: zniczpruszkow.com.pl

Dowiedz się, dlaczego ta umowa to historycznie więcej niż tylko zwykły sponsoring.

Powrót do tradycji i wspólnych korzeni

Znicz Pruszków poinformował, że Polskie Koleje Państwowe S.A. zostały Oficjalnym Sponsorem klubu. Współpraca ta nie jest przypadkowa – historia łączy PKP i Znicz od lat 30. XX wieku, kiedy to dzięki wsparciu kolejarzy powstał stadion pruszkowskiego zespołu. Nowa umowa ma nie tylko wymiar finansowy, ale także symboliczny – to powrót do wspólnych tradycji, które zbudowały fundamenty sportu w regionie.

Prezes klubu, Tomasz Matuszewski, podkreśla, że współpraca z PKP to stabilizacja i szansa na dalszy rozwój – zarówno pierwszej drużyny, jak i Akademii Znicza. Co więcej, część środków zostanie przeznaczona na projekty społeczne, łączące tradycję, sport i lokalną tożsamość. To szczególny moment – w 2026 roku PKP obchodzi swoje stulecie, a w tym roku przypada 200-lecie światowej kolei.

Nowe zasady sponsoringu klubów przez spółki Skarbu Państwa

Ogłoszenie współpracy PKP i Znicza wpisuje się w nowy kodeks sponsoringu sportu dla spółek Skarbu Państwa, który powstał w kwietniu bieżącego roku. Dokument zakłada m.in. pełną jawność umów, mierzalność efektów, zasadę „jeden podmiot – jedna spółka” oraz obowiązek przeznaczania 20% wartości umów na szkolenie dzieci i młodzieży.

Celem wprowadzonych regulacji ma być większa transparentność oraz odpolitycznienie sponsoringu sportowego. Spółki mają obowiązek publikować szczegóły zawartych umów, a także przygotować wieloletnie strategie sponsoringowe, które będą oceniane i w razie potrzeby modyfikowane. To duża zmiana w stosunku do wcześniejszych praktyk, gdy większość umów objęta była klauzulą poufności.

Przykłady sponsoringu klubów piłkarskich

Sponsoring sportu przez spółki Skarbu Państwa od lat budzi emocje, bo dotyczy zarówno klubów lokalnych, jak i największych marek w polskiej piłce. Przykładem jest PKO BP, które od kilku lat jest tytularnym sponsorem Ekstraklasy, a także wspiera mniejsze projekty, jak KTS Weszło – klub założony przez Krzysztofa Stanowskiego. 

Innym dużym graczem na rynku sponsoringu jest Polska Grupa Energetyczna (PGE), która w przeszłości wspierała, bądź nadal wspiera, m.in. Stal Mielec, GKS Bełchatów czy Pogoń Szczecin. Podobną aktywność wykazywały także inne spółki – np. Orlen finansował Wisłę Płock, Lotos współpracował z Lechią Gdańsk, a KGHM od lat związany jest z Zagłębiem Lubin. Nie można też pominąć takich podmiotów jak Enea, sponsorująca Lecha Poznań, czy Tauron, który w różnych latach wspierał kluby z Ekstraklasy. 

Skala tych inwestycji pokazuje, że pieniądze z państwowych spółek stanowiły istotne źródło utrzymania polskich drużyn, co z jednej strony dawało im stabilizację, ale z drugiej rodziło pytania o zasadność i przejrzystość takich umów.

Kontrowersje wokół sponsoringu – transparentność czy ograniczenia?

Choć kodeks wprowadza wiele pozytywnych rozwiązań, budzi też spore kontrowersje. Jednym z najczęściej dyskutowanych zapisów jest możliwość rozwiązania lub zmniejszenia wartości umowy w trakcie jej trwania, jeśli spółka Skarbu Państwa będzie miała gorsze wyniki finansowe lub pojawią się podejrzenia naruszenia prawa po stronie klubu. Krytycy wskazują, że takie rozwiązanie może prowadzić do niepewności i destabilizacji finansowej klubów. 

Czytaj więcej:

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu Przegląd Regionalny. MIKAWAS Sp. z o.o. z siedzibą w Piasecznie przy ul. Jana Pawła II 29A, jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Link do Polityki prywatności: LINK

Komentarze

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się w powiecie piaseczyńskim.
Najciekawsze wiadomości z przegladregionalny.pl znajdziesz w Google News!
 
Szpital Zachodni w Grodzisku Mazowieckim pilnie zatrudni: Szpital Zachodni w Grodzisku Mazowieckim pilnie zatrudni: Ogłoszenie  o  zatrudnieniu  Samodzielny Publiczny Specjalistyczny Szpital Zachodni im. św. Jana Pawła II w Grodzisku Mazowieckim pilnie zatrudni: specjalistę do prowadzenia umów  z lekarzami rezydentami i stażystami podyplomowymi, w tym ich rozliczanie z NFZksięgową z doświadczeniem w służbie zdrowiainspektora ds. uzdatniania wodymgr farmacji ze specjalizacją z farmacji szpitalnej lub klinicznejspecjalistę ds. zamówień publicznych ze znajomością przepisów Ustawy-Prawo zamówień publicznych                                                                   opiekuna medycznegoinspektor ds. kadr       Oferty prosimy kierować na adres:05-825 Grodzisk Mazowiecki, ul. Daleka 11,e-mail: [email protected], (22) 755-91-53 lub te./fax. (22) 755-90-84z dopiskiem:,,Zgadzam się na przetwarzanie przez Samodzielny Publiczny Specjalistyczny Szpital Zachodni im. św. Jana Pawła II z siedzibą w Grodzisku Mazowieckim              (05-825), ul. Daleka 11  danych osobowych zawartych w moim CV lub w innych dokumentach dołączonych do CV (moje zgłoszenie rekrutacyjne), dla celów prowadzenia rekrutacji na stanowisko wskazane w ogłoszeniu o pracę.”Jeżeli kandydat chce, aby jego zgłoszenie wykorzystane było do celów rekrutacji niż wskazana w ogłoszeniu o pracę, może zamieścić również:,, Dodatkowo zgadzam się na przetwarzanie przez pracodawcę danych osobowych zawartych w moim zgłoszeniu rekrutacyjnym do celów przyszłych rekrutacji”Informacja o przetwarzaniu danych osobowych dostępna jest na  stronie:szpitalzachodni.pl     (w zakładce praca)