Dowiedz się, dlaczego ta umowa to historycznie więcej niż tylko zwykły sponsoring.
Powrót do tradycji i wspólnych korzeni
Znicz Pruszków poinformował, że Polskie Koleje Państwowe S.A. zostały Oficjalnym Sponsorem klubu. Współpraca ta nie jest przypadkowa – historia łączy PKP i Znicz od lat 30. XX wieku, kiedy to dzięki wsparciu kolejarzy powstał stadion pruszkowskiego zespołu. Nowa umowa ma nie tylko wymiar finansowy, ale także symboliczny – to powrót do wspólnych tradycji, które zbudowały fundamenty sportu w regionie.
Prezes klubu, Tomasz Matuszewski, podkreśla, że współpraca z PKP to stabilizacja i szansa na dalszy rozwój – zarówno pierwszej drużyny, jak i Akademii Znicza. Co więcej, część środków zostanie przeznaczona na projekty społeczne, łączące tradycję, sport i lokalną tożsamość. To szczególny moment – w 2026 roku PKP obchodzi swoje stulecie, a w tym roku przypada 200-lecie światowej kolei.
Nowe zasady sponsoringu klubów przez spółki Skarbu Państwa
Ogłoszenie współpracy PKP i Znicza wpisuje się w nowy kodeks sponsoringu sportu dla spółek Skarbu Państwa, który powstał w kwietniu bieżącego roku. Dokument zakłada m.in. pełną jawność umów, mierzalność efektów, zasadę „jeden podmiot – jedna spółka” oraz obowiązek przeznaczania 20% wartości umów na szkolenie dzieci i młodzieży.
Celem wprowadzonych regulacji ma być większa transparentność oraz odpolitycznienie sponsoringu sportowego. Spółki mają obowiązek publikować szczegóły zawartych umów, a także przygotować wieloletnie strategie sponsoringowe, które będą oceniane i w razie potrzeby modyfikowane. To duża zmiana w stosunku do wcześniejszych praktyk, gdy większość umów objęta była klauzulą poufności.
Przykłady sponsoringu klubów piłkarskich
Sponsoring sportu przez spółki Skarbu Państwa od lat budzi emocje, bo dotyczy zarówno klubów lokalnych, jak i największych marek w polskiej piłce. Przykładem jest PKO BP, które od kilku lat jest tytularnym sponsorem Ekstraklasy, a także wspiera mniejsze projekty, jak KTS Weszło – klub założony przez Krzysztofa Stanowskiego.
Innym dużym graczem na rynku sponsoringu jest Polska Grupa Energetyczna (PGE), która w przeszłości wspierała, bądź nadal wspiera, m.in. Stal Mielec, GKS Bełchatów czy Pogoń Szczecin. Podobną aktywność wykazywały także inne spółki – np. Orlen finansował Wisłę Płock, Lotos współpracował z Lechią Gdańsk, a KGHM od lat związany jest z Zagłębiem Lubin. Nie można też pominąć takich podmiotów jak Enea, sponsorująca Lecha Poznań, czy Tauron, który w różnych latach wspierał kluby z Ekstraklasy.
Skala tych inwestycji pokazuje, że pieniądze z państwowych spółek stanowiły istotne źródło utrzymania polskich drużyn, co z jednej strony dawało im stabilizację, ale z drugiej rodziło pytania o zasadność i przejrzystość takich umów.
Kontrowersje wokół sponsoringu – transparentność czy ograniczenia?
Choć kodeks wprowadza wiele pozytywnych rozwiązań, budzi też spore kontrowersje. Jednym z najczęściej dyskutowanych zapisów jest możliwość rozwiązania lub zmniejszenia wartości umowy w trakcie jej trwania, jeśli spółka Skarbu Państwa będzie miała gorsze wyniki finansowe lub pojawią się podejrzenia naruszenia prawa po stronie klubu. Krytycy wskazują, że takie rozwiązanie może prowadzić do niepewności i destabilizacji finansowej klubów.
Napisz komentarz
Komentarze