Naprawa auta coraz droższa

Rosną ceny samochodów nowych i przede wszystkim używanych. Koszty ich napraw też poszybowały w górę. Skutek: niemal wszystkie warsztaty już podniosły ceny. Jednak najgorsze dopiero przed nami.
Naprawa auta coraz droższa

Podwyżki zarówno cen prądu, jak i gazu mają bezpośredni wpływ na funkcjonowanie większości warsztatów samochodowych. Wraz z rosnącymi cenami, obserwujemy również wzrost kosztów ich prowadzenia. Rosnąca w zawrotnym tempie inflacja oraz słaba dostępność niezbędnych części w znaczący sposób wpływają na to, że ceny w warsztatach samochodowych dosłownie rosną jak na drożdżach. Swój udział dołożyła pandemia koronawirusa, która w sposób utrudniała zarówno produkcję, jak i dystrybucję części. Okazuje się, że niedobór części to wciąż bardzo poważny problem, który dotyka większości warsztatów na terenie naszego kraju. Z ankiety przeprowadzonej przez portal AutoFokus.pl wynika, że aż trzy czwarte ankietowanych zaobserwowało braki w asortymencie. Co ciekawe aż 70 procent osób podkreśla, że jest to palący problem, który znacząco utrudnia działalność w ich miejscach pracy. Jak wynika z analizy udostępnionej przez serwis Yanosik.pl, niespełna dwa lata temu za naprawę samochodu w warsztacie Polacy płacili średnio około 500 zł. Aktualnie uśredniona kwota wzrosła aż o 20 procent (w niektórych przypadkach nawet 40 procent) i na dzień dzisiejszych wynosi powyżej 600 złotych. 

Ceny napraw w warsztatach w górę

Branża już w IV kwartale 2021 r. spodziewała się podnoszenia cen usług oraz wzrostu cen części motoryzacyjnych, co wyraziła w opracowywanym co kwartał barometrze nastrojów wśród m.in. właścicieli warsztatów.  Jak powiedział PAP dyrektor zarządzający Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych (SDCM) Tomasz Bęben - konflikt wszczęty na Ukrainie przez Rosję wyłączył z motoryzacyjnego krwioobiegu de facto trzy kraje – Rosję, Ukrainę i Białoruś. Z Rosji importowano szereg surowców potrzebnych w przemyśle motoryzacyjnym, takich jak aluminium, stal, pallad (katalizatory), nikiel (baterie). Bezpośrednim skutkiem ograniczeń w handlu z Rosją był bezprecedensowy wzrost cen tego typu materiałów. Ukraina to ważny producent wiązek elektrycznych potrzebnych do montażu w nowych pojazdach. Niedobór spowodował zatrzymanie linii montażowych w wielu zakładach produkcyjnych w całej Europie - dodał. Jak ocenił, można się spodziewać, że obecna sytuacja przedłuży i pogłębi także trwający od dwóch lat problem niedoboru półprzewodników. Do ich produkcji wykorzystywany jest neon, a blisko połowę światowych dostaw tego gazu szlachetnego zapewniały ukraińskie zakłady w Mariupolu i Odessie – uzupełnił.

Problemów będzie więcej

Wyjaśnił, że mniejsza dostępność tego surowca ograniczy podaż półprzewodników i powoduje wstrzymanie linii montażowych, co generuje problemy nie tylko dla producentów, ale też dla firm dostarczających im części. Zwrócił też uwagę na to, że UE zastosowała wobec Rosji pakiet sankcji obejmujący ograniczenia eksportu produktów technologicznych. Dotyczy to również motoryzacji. Tego typu inicjatywy wychodzą nie tylko odgórnie w postaci sankcji, ale także oddolnie w postaci decyzji biznesowych kolejnych firm ograniczających działalność czy też wycofujących swoje biznesy z Rosji i Białorusi. Wyjaśnił, że efekty tych wszystkich sankcji rynek dopiero odczuje, tymczasem tu i teraz branża boryka się z szybko rosnącą inflacją oraz wahaniami kursu walut, spowodowanymi również wojną.  To dodatkowo pogłębia problemy gospodarcze i negatywnie wpływa na branżę motoryzacyjną - ocenił Bęben.

Czytaj także: Ceny węgla jak z horroru

Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu Przegląd Regionalny. MIKAWAS Sp. z o.o. z siedzibą w Piasecznie przy ul. Jana Pawła II 29A, jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Link do Polityki prywatności: LINK

Komentarze

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się w powiecie piaseczyńskim.
Najciekawsze wiadomości z przegladregionalny.pl znajdziesz w Google News!
 
OPERATOR MASZYN OPERATOR MASZYN DOŁĄCZ DO NASZEGO PRĘŻNIE ROZWIJAJĄCEGO SIĘ ZESPOŁU!Silni dzięki jakości. Dzięki niezbędnym umiejętnościom i odpowiednim surowcom tworzymy wysokiej jakości farby proszkowe. Jesteśmy szwajcarską firmą rodzinną oraz wiodącym europejskim producentem z zakładem produkcyjnym w Siestrzeni (pow. grodziski).Poszukujemy osób na stanowisko OPERATORA MASZYNPraca nie wymaga wcześniejszych kwalifikacji. Oferujemy dobrą atmosferę oraz nowoczesną infrastrukturę. Praca w systemie 3 zmian.Lokalizacja: SiestrzeńWymiar pracy: Pełny etatTyp umowy: Umowa o pracęDoświadczenie nie jest wymagane!Oferujemy:Rynkowe wynagrodzenie, uzupełnione o premięŚwiadczenie urlopoweStabilne warunki zatrudnienia w oparciu o umowę o pracęPrzyjazną atmosferęBenefity pozapłacowe: opieka medyczna, ubezpieczenie, karta multisport, możliwość rozwoju zawodowego, szkolenia, program poleceńZaplecze socjalne: szafki na ubrania, dostęp do kawy i herbaty, jadalnia, lodówka, mikrofalówka, zmywarka oraz prysznice do dyspozycji pracowników.Profesjonalne wyposażenie i infrastrukturę na wysokim poziomie.Serwis odzieżowy: dbamy o czystość i konserwację odzieży roboczej pracowników.Obowiązki:Gotowość do pracy w systemie trzyzmianowym 6-14, 14-22, 22-6.Realizacja zleceń produkcyjnych zgodnie z wymaganiami ilościowymi i jakościowymi.Nadzorowanie parametrów produkcji i prowadzenie ewidencji danych maszyn.Informowanie przełożonego o wszelkich odchyleniach, przerwach lub sytuacjach awaryjnych.Utrzymanie czystości i porządku w miejscu pracy oraz przestrzeganie zasad bezpieczeństwa.Zapewniamy stabilne warunki zatrudnienia oraz możliwość rozwoju w dynamicznym środowisku. Jeśli jesteś osobą odpowiedzialną i sumienną, zapraszamy do aplikowania!KONTAKT:539 035 869,608 629 286.