Trwają konsultacje w sprawie budowy nowych dróg i szlaków kolejowych, które mają prowadzić do planowanego Centralnego Portu Komunikacyjnego. Opublikowane przez CPK mapy wywołują niepokój mieszkańców.
Sprawa budowy nowych tras nabiera tempa. 10 lutego rozpoczęły się społeczne konsultacje, w których mieszkańcy mogą przekazać uwagi do projektu. CPK opublikowało na swoich stronach mapy, na których możemy zapoznać się z wariantami planowanych dróg S10 (Warszawa – Szczecin) oraz A50, czyli tzw. Dużej Obwodnicy Warszawy.
O konieczności budowy tej ostatniej mówiono już krótko po otwarciu tras S2 i S8. Okazało się bowiem, że stołeczna obwodnica ma niewystarczającą przepustowość, w związku z czym tworzą się poważne korki. – Obecna obwodnica w ciągu tras S2 i S8 już teraz w szczytach natężenia ruchu jest bardzo mocno obciążona. Generalny Pomiar Ruchu przeprowadzony w 2015 r. zanotował na moście Grota Roweckiego w ciągu S8 ponad 140 tys. pojazdów. To wartość średniego dobowego rocznego ruchu, a notowane są wzrosty ruchu nawet do 200 tys. pojazdów. Tłoczno robi się także na zachodnim wylocie z Warszawy i zachodnio-południowej obwodnicy w ciągu drogi S2 – informowała na początku 2018 r. GDDKiA. Wkrótce potem rozpoczęły się analizy możliwych wariantów trasy, która pozwoliłaby puścić główny tranzyt na kierunkach wschód – zachód poza tzw. obwarzankiem. Efektem tych prac są poddawane obecnie pod konsultacje projekty. Dwa z zakładanych wariantów przebiegają przez tereny gminy Żabia Wola – nowa trasa miałaby przecinać Las Młochowski między Krakowianami i Ojrzanowem, następnie skręcać na północ i biec przez Ojrzanów-Towarzystwo do węzła Żabia Wola i dalej w kierunku drogi krajowej nr 50.
Budowa nowej obwodnicy Warszawy to jednak tylko część projektu. Plan przewiduje również budowę nowych szlaków kolejowych, które połączą nowe lotnisko z 10 kierunkami w całej Polsce. Przez nasze rejony ma przebiegać linia kolejowa nr 85 z Warszawy Zachodniej przez CPK do Łodzi. Trzy zakładane warianty przewidują poprowadzenie częściowo po nitce linii nr 3, łączącej Warszawę z zachodnią granicą państwa. Przed Ożarowem Maz. nowy szlak ma odchodzić na południe i przez Konotopę, Domaniew, Krosną-Wieś, Kotowice, Żuków i Izdebno Kościelne prowadzić do CPK.
Jak zapowiadają władze spółki CPK, konsultacje będą podzielone na dwa etapy. Pierwszy z nich właśnie trwa i zakończy się 10 marca. Kolejnym krokiem będzie analiza projektu z uwzględnieniem opinii mieszkańców. Analiza będzie miała na celu przede wszystkim ocenę środowiskową projektu. Wnioski posłużą do wprowadzenia zmian w planach, które ponownie trafią pod społeczne konsultacje.
Z pewnością warto zapoznać się ze szczegółowymi mapami i zgłosić swoje uwagi, by w przyszłości uniknąć przykrej niespodzianki. Budowa nowych dróg jest bowiem raczej nieunikniona i możemy tylko starać się zminimalizować szkodliwe dla nas skutki. Kiedy możemy się spodziewać zakończenia prac? Oficjalne plany zakładają budowę nowych tras i linii kolejowych przed otwarciem Centralnego Portu Komunikacyjnego, czyli najpóźniej w 2029 r. Trudno jednak określić realność terminu, nie znając dokładnego przebiegu inwestycji. Szczególnie, że różnica w kosztach poszczególnych wariantów jest niebagatelna – same inwestycje drogowe są szacowane na kwotę od od 22 do 26 miliardów zł. Jeszcze droższa będzie rozbudowa sieci kolejowej – koszty mają wynieść ponad 40 mld zł. Tak wysokie kwoty z pewnością nie napawają nadzieją na szybką finalizację projektu.
Budowa nieunikniona
- 26.02.2020 04:59

Napisz komentarz
Komentarze