Reklama

Remont torów WKD. Burza wśród pasażerów [AKTUALIZACJA]

Warszawska Kolej Dojazdowa szykuje się do dużego remontu torów między Podkową Leśną a Warszawą. Inwestycja za 42 mln zł ma poprawić bezpieczeństwo, ale wywołuje gorące dyskusje wśród pasażerów WuKaDki.
Remont torów WKD. Burza wśród pasażerów [AKTUALIZACJA]

Źródło: wkd.com.pl

Sprawdź szczegóły inwestycji i opinie mieszkańców.

Co obejmuje inwestycja?

Warszawska Kolej Dojazdowa podpisała umowę z konsorcjum firm Mitor i Hydropol na realizację remontu nawierzchni kolejowej na odcinku Warszawa Raków – Podkowa Leśna Główna. Wymienione zostaną szyny typu 49 E1 na długości ok. 19 km toru podwójnego oraz 15 rozjazdów na stacjach Warszawa Śródmieście WKD, Komorów i Podkowa Leśna Główna.

Zakres robót obejmie także naprawę podtorza, wymianę elementów mocowania szyn, regulację osi torów oraz prace przy odwodnieniu. Dzięki temu poprawi się komfort jazdy (hałas i wstrząsy), a także ograniczy ryzyko nagłych awarii.

Całkowity koszt inwestycji to 42 mln zł, z czego 25 mln złotych to środki z Krajowego Programu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO) w ramach inwestycji: E.2.1.1 „Linie kolejowe”. Pozostałe środki będą środkami własnymi tej samorządowej kolei. Władze WKD podkreślają, że termin zakończenia prac – 31 maja 2026 r. – jest warunkiem utrzymania dofinansowania.

W planach jeszcze jedna modernizacja

Podczas spotkania WKD poinformowała również o planach realizacji jeszcze jednej inwestycji; modernizacji samoczynnej blokady liniowej (zespół urządzeń zabezpieczenia ruchu kolejowego, zwiększających przepustowość szlaku i zapewniających bezpieczeństwo kilku pociągom znajdującym się w tym samym czasie na szlaku). Rezultatem będzie możliwość częstszego kursowania kolejki, a to będzie bardzo korzystne dla mieszkańców, pasażerów kolejki WKD.  Zadanie nazywa się „Remont nawierzchni drogi kolejowej w ramach projektu Poprawa bezpieczeństwa w pasażerskich przewozach kolejowych WKD”. Po tych modernizacjach Wukadka będzie nie tylko najbardziej punktualną, lecz również najnowocześniejszą koleją w Polsce.

Kontrowersje wokół terminu rozpoczęcia prac

Najwięcej emocji wywołuje fakt, że remont rozpocznie się w październiku, czyli w momencie największego obciążenia linii.

- To w ogóle jest wspaniałe – najlepszy moment na remont to oczywiście październik – ironizuje jeden z internautów.

- WKD częściej nie jeździ niż jeździ. Kiedy już uda się dojechać, to trzeba planować dzień pod rozkład zastępczy – komentuje mieszkanka Michałowic.

- Ja rozumiem, że trzeba remontować, ale czemu zawsze wtedy, gdy ruch jest największy? Czy naprawdę nikt nie robi analiz? – pyta studentka z Podkowy Leśnej.

Część podróżnych uważa, że inwestorzy powinni byli wybrać lipiec lub sierpień.

- Dla mnie to jest brak szacunku do ludzi. W lecie mielibyśmy mniej problemów, ale po co myśleć o pasażerach – podsumowuje mieszkaniec Milanówka.

Spór o „50-letnie szyny”

Podczas prezentacji inwestycji pojawiło się stwierdzenie, że szyny mają 50 lat. Wywołało ono falę komentarzy.

- To jak mówienie, że auto ma 50 lat, bo nie zmieniliśmy felg, choć silnik i zawieszenie są nowe – ironizuje jeden z pasażerów.

Mieszkańcy wskazują, że na części trasy faktycznie leżą szyny z lat 80., a w innych miejscach zamontowano odcinki nowsze.

- Niektóre tory wyglądają tak, jakby były składane z tego, co akurat było pod ręką. Nic dziwnego, że co chwilę trzeba coś łatać – komentuje mieszkaniec Grodziska.

Głos zabrała również Małgorzata Pachecka - wójt gminy Michałowice 

- Obserwując komentarze pod tym postem, zauważyłam, że muszę doprecyzować, że: będą wymieniane 50-letnie szyny na nowe, jak słusznie podnosicie, mieliśmy kilka remontów na linii WKD w ostatnich latach, jednak w żadnym z nich nie wymieniano szyn. A tak będzie tym razem.

Tory będą wymieniane „odcinkami”: tor w kierunku od Podkowy Leśnej do Komorowa, tor w kierunku od Komorowa do Warszawy, a później w drugą stronę.

Na odcinkach, na których będą trwały prace, pociągi będą poruszać się po jednym torze. Na pozostałych odcinkach po dwóch torach. Prace nad szczegółowym harmonogramem (a zatem i rozkładem jazdy) zostaną podjęte w ciągu tygodnia. Spodziewajmy się wprowadzenia nowego rozkładu od października (choć data ta może ulec zmianie). 

Tory będą wymieniane również na przejazdach kolejowych. Tutaj wykonawca zapewniał, że w ciągu dnia ruch samochodowy nie zostanie zaburzony, a prace na przejazdach będą się odbywały w nocy (mniej więcej w godzinach 22:00 – 4:00) i w miarę możliwości w weekendy.

Frustracja pasażerów i zarzuty o brak planowania

Na lokalnych grupach w mediach społecznościowych mnożą się wpisy krytykujące sposób organizacji remontów na linii WKD.

- Ledwo skończył się remont peronów w Regułach i ograniczenia przez Dworzec Zachodni, a tu kolejny zonk – pisze mieszkanka Podkowy Leśnej.

- Za rok pewnie przyjdzie czas na słupy, a potem znowu na tory. I tak w kółko – dodaje inny użytkownik.

- Ciągle coś jest rozkopane. Jak nie tory, to perony, jak nie perony, to przejazdy kolejowe. Można oszaleć – mówi pasażerka z Michałowic.

Pasażerowie podkreślają, że brak spójnej strategii sprawia, iż linia prawie nigdy nie funkcjonuje w pełnej przepustowości.

Argumenty władz i wymogi KPO

Wójt gminy Michałowice przypomina, że środki z KPO muszą zostać rozliczone do połowy 2026 r., a harmonogram narzucony jest przez procedury unijne.

- Bez tych funduszy nie byłoby szans na wymianę szyn – zaznacza Małgorzata Pachecka

WKD zapowiada opracowanie szczegółowego planu organizacji ruchu. 

- Chcemy, żeby WKD działało sprawnie, ale równie ważne jest to, żeby remonty były planowane z głową – podkreśla mieszkaniec Komorowa.

Czytaj więcej:

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu Przegląd Regionalny. MIKAWAS Sp. z o.o. z siedzibą w Piasecznie przy ul. Jana Pawła II 29A, jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Link do Polityki prywatności: LINK

Komentarze

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się w powiecie piaseczyńskim.
Najciekawsze wiadomości z przegladregionalny.pl znajdziesz w Google News!