reklama
Strona główna Aktualności Akt. Baranów Z Warszawy do Łodzi w 45 minut

Z Warszawy do Łodzi w 45 minut

0
kdp, kolej dużych prędkości, CPK, linia kolejowa nr 85, Mateusz Morawiecki, Marcin Horała

Ruszają przygotowania do budowy Kolei Dużych Prędkości. Władze spółki CPK podpisały umowę na prace przygotowawcze do realizacji odcinka Warszawa – Łódź.

Już za kilka lat podróż pociągiem z Warszawy do Łodzi ma trwać zaledwie 45 minut. Takie założenie towarzyszy projektowi Kolei Dużych Prędkości (KDP), który będzie realizowany w ramach budowy infrastruktury kolejowej prowadzącej do Centralnego Portu Komunikacyjnego. W poniedziałek rano odbyła się konferencja z udziałem premiera Mateusza Morawieckiego i przedstawicieli władz spółki CPK. Podczas spotkania podpisano umowę na prace przygotowawcze pod budowę pierwszej nitki KDP. Będzie to 140-kilometrowy odcinek biegnący od dworca Warszawa Zachodnia, przez CPK do Łodzi Fabrycznej.

– Zawarta dziś pierwsza umowa realizacyjna to jedna z wielu, jakie podpiszemy w ciągu najbliższych tygodni, przygotowując nowy system komunikacyjny Polski, którego sercem będzie CPK. Dzięki inwestycjom kolejowym CPK atrakcyjność inwestycyjna Warszawy, Łodzi oraz wielu innych miast i regionów radykalnie się zwiększy. Mieszkańcy zyskają możliwość szybkiego i wygodnego dojazdu do większości miast w Polsce – mówił podczas konferencji Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK.

Zgodnie z założeniami projektu, na KDP pociągi będą mogły rozwijać prędkość do 250 km/h. Jednocześnie infrastruktura ma być przygotowana tak, aby w przyszłości była możliwość zwiększenia szybkości nawet do 350 km/h.

Czytaj także: Burzliwa dyskusja o CPK

Początek większej całości

Plany budowy Kolei Dużych Prędkości nie są nowe. Pomysł narodził się już w latach 90. W 2006 roku rozpoczęto prace nad studium wykonalności. Później jednak plany odłożono na półkę, zamiast tego koncentrując się na modernizacji istniejącej sieci kolejowej. Obecnie w Polsce pociągi mogą się rozpędzić do 200 km/h na niektórych odcinkach szlaku kolejowego E 65 (Warszawa Wschodnia – Gdynia Główna) oraz Centralnej Magistrali Kolejowej. Linia łącząca Łódź z Warszawą ma być więc pierwszą, na której wysokie prędkości będą możliwe na całej długości.

Jak zapowiadają władze CPK, budowa KDP ma ruszyć w 2023 roku, a uruchomienie linii przewidziano na 2027 r. – a więc równocześnie z otwarciem portu lotniczego.

W ostatnim czasie CPK intensyfikuje prace przy budowie zapowiadanej od roku siatki połączeń prowadzących do projektowanego portu lotniczego. Niedawno wyłoniono wykonawców studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ), w różnym stopniu zaawansowania prowadzone są przygotowania do budowy ponad 740 km nowych linii kolejowych. Jednocześnie spółka PKP PLK prowadzi modernizację kolejnych odcinków – docelowo wyremontuje ok. 654 istniejących linii.

Jak przekazał podczas konferencji premier Mateusz Morawiecki, w ciągu najbliższych kilku lat rząd planuje zainwestować w rozwój infrastruktury kolejowej i drogowej ponad 200 miliardów złotych.

Czytaj także: Centralny Port Konfliktowy

BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Exit mobile version