Powinniśmy ćwiczyć

200

Mieszkańcy Pruszkowa mają możliwość treningów online z trenerką personalną Dominiką Rosińską, która opowiada nam o sposobach dbania o formę w domu.

Pandemia odebrała nam możliwość ćwiczenia na siłowniach. To jednak nie powód, aby rezygnować z aktywności fizycznej. Porozmawialiśmy z trenerką Dominiką Rosińską.

Poprowadziła Pani trening online dla mieszkańców Pruszkowa. Czy to dla Pani nowość?

W pewnym sensie tak, bo o ile z prowadzeniem treningów w trybie stacjonarnym mam już doświadczenie, to faktycznie prowadzenie treningu online jest dla mnie nowością. Warto wspomnieć, że jest to nowość dla mieszkańców, ponieważ był to pierwszy trening w takiej formule w historii miasta Pruszkowa.

Prowadzenie zajęć w sali, a online to zupełnie dwie różne rzeczy. Jak przygotowała się Pani do ćwiczeń elektronicznych?

Faktycznie jest to zupełnie odmienna forma zajęć i w związku z tym wymaga specjalnego przygotowania. Duże znaczenie ma w tym momencie aspekt techniczny np. odpowiednie ustawienie kamery, dobranie optymalnego tła, zorganizowanie transmisji w Internecie. Poza aspektami typowo technicznymi, należy mieć na uwadze zupełnie inną specyfikę zajęć – tu nie ma kontaktu na żywo, a jedynie za pośrednictwem mediów społecznościowych, więc warto również umieć się w nich poruszać i co najważniejsze – sprawnie komunikować się z uczestnikami. Dodatkową trudnością jest fakt, że w przypadku prowadzenia zajęć przez Internet nie wiem, jakim poziomem sprawności dysponuje osoba po drugiej stronie monitora. Tego problemu nie ma, gdy mam kontakt rzeczywisty z drugą osobą podczas prowadzenia zajęć w formie tradycyjnej. To sprawia, że przygotowany zestaw ćwiczeń online musi być na tyle elastyczny i zróżnicowany, żeby każdy mógł ćwiczyć zdrowo i bezpiecznie, a przy tym efektywnie.

Pojawił się stres? Jakie były Pani odczucia?

Nie ukrywam, że lekki stres był, ale to chyba normalne, bo coś takiego pojawia się chyba za każdym razem, gdy robimy coś nowego. Na szczęście był to stres pozytywny, mobilizujący do działania i dodający energii, więc przydał się do tego, aby poprowadzić żywiołowe zajęcia. Stres wynikał głównie z obaw, czy uda się poprowadzić transmisję pod względem technicznym, ustalona była przecież sztywna godzina rozpoczęcia zajęć, więc wszystko musiało być w odpowiednim momencie dopięte na ostatni guzik – w trybie „na żywo” nie ma czasu na cięcia i duble.

Wiadomo, że w związku z koronawirusem musimy ograniczyć aktywność. Jak Pani zdaniem, jako trenera personalnego, należy odpowiednio dbać o zdrowie i formę?

Ruch wzmacnia odporność, więc w związku z koronawirusem tym bardziej powinniśmy ćwiczyć. Z racji przymusowej kwarantanny jesteśmy niejako skazani na pozostanie w domach, więc każde ćwiczenia możliwe do wykonania w czterech ścianach będą bardzo dobrym sposobem dbania o własną formę i zdrowie. Pomysłów jest bardzo dużo – mogą to być nie tylko treningi online, ale także ćwiczenia z ciężarem własnego ciała, kreatywne zabawy ruchowe z dziećmi, rozciąganie.

Niektórzy obawiają się, że czas spędzony w domu będzie wiązał się z przybraniem na wadze. Co każdy może zrobić, aby uniknąć tego zjawiska?

Przebywanie w domu wiąże się na pewno z mniejszą ilością kroków, jakie pokonujemy podczas każdego standardowego dnia, gdy mamy nieograniczoną swobodę poruszania się, choć w naszych czasach nawet wtedy nie jest to takie oczywiste. Mam tu na myśli częste poruszanie się samochodami, pracę w pozycji siedzącej itd. Dlatego tym bardziej w domu, gdzie mamy ograniczone pole manewru, przybranie na wadze faktycznie jest bardzo możliwe. Do wspomnianych powyżej form ćwiczeń i aktywności warto dodać drugi nieodłączny aspekt dbania o swoje zdrowie i dobrą sylwetkę, a mianowicie zdrowe i racjonalne odżywianie. Warto do naszej codziennej diety włączyć produkty pełnoziarniste, chude mięso, nabiał warzywa i owoce oraz wodę. Unikajmy śmieciowego, przetworzonego jedzenia, typu fast food, słodzonych, gazowanych napojów oraz nadmiernej ilości soli. Kupując produkty, czytajmy etykiety i świadomie wybierajmy te z najmniejszą ilością cukru, soli oraz środków konserwujących.

Szykuje Pani kolejne zajęcia online?

Tak. Pierwsze zajęcia spotkały się z pozytywnym odzewem mieszkańców, dostałam wiele pozytywnych wiadomości i jednocześnie pytań o kolejne zajęcia, a ponieważ w przypadku ćwiczeń ważna jest regularność i systematyczność, to tym bardziej ma to sens, żeby kontynuować projekt. Zachęcam do śledzenia informacji na stronie Pruszkowa, na profilu Miasta Pruszków na Facebooku, oraz na moim profilu Fb/Instagram (Dominika Rosińska/@dominika.rosinska_), gdzie na bieżąco będą pojawiały się informacje o kolejnych zajęciach.